ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

معرفی دستگاه کره گیر (milk mixer)

لاهیج جوجه
05 خرداد 1400

انواع دستگاه کره گیر

همانگونه که پیش تر نیز اشاره شد، این دستگاه در حالت کلی و از لحاظ عملکرد به دو صورت دستی و برقی به تولید می رسد. هر کدام از این محصولات معایب و مزایای خاص خود را داشته و فرآیند کره گیری را برای دامداران، روستاییان و… خیلی راحت تر نموده است. برای دریافت قیمت کره ساز برقی آلپ می توانید با کارشناسان فروش شرکت تماس حاصل فرمایید. در ادامه به بررسی دقیق تر دستگاه کره گیر برقی و دستی خواهیم پرداخت.

کره گیر دستی

در گذشته برای کره گیری از مشک هایی از جنس پوست حیوانات استفاده می شد. به این صورت که با ریختن مقداری ماست درون مشک و تکان دادن آن به طور پیوسته، چربی و دوغ ماست از هم جدا می شدند. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، دستگاه هایی برای راحت تر نمودن این فرآیند به تولید رسیدند. دستگاه کره ساز دستی با استفاده از اهرم، همزن و نیروی گریز از مرکز، کره گیری را انجام می دهد. لذا دقت داشته باشید که این دستگاه برای انجام کار، به حضور دائمی یک فرد برای گرداندن اهرم نیاز دارد. بدنه این دستگاه از جنس فلز استیل و آلومینیوم قابل تولید می باشد.

توجه داشته باشید که با استفاده از کره ساز های دستی علاوه بر اینکه می توانید دو محصول دوغ و کره ارگانیک را تولید کنید، همچنین به دلیل عدم نیاز به انرژی الکتریکی، این مزیت را نسبت به مدل های برقی دارند که هزینه های ناشی از آنها بسیار ناچیز خواهد بود. لذا افراد زیادی کره ساز های دستی را به مدل های برقی ترجیح می دهند. فقط دقت داشته باشید که در مدل های دستی چربی بدست آمده بسیار کمتر خواهد بود.

دستگاه کره گیر برقی

با پیشرفت تکنولوژی دستگاه هایی پیشرفته تر برای کره گیری به تولید رسیدند. دستگاه کره ساز برقی، با تبدیل انرژی الکتریکی به نیروی گریز از مرکز، دو فاز جامد و مایع ماست را به راحتی و در کمتر از 60 دقیقه جدا می کند. این دستگاه در ظرفیت و ابعاد مختلفی به تولید می رسد. همزن کره گیر برقی از جنس استیل ضد زنگ بوده و پس از اتمام کار می توانید آن را با استفاده از آب و مواد شوینده به راحتی پاک کنید. دقت داشته باشید که در برخی از مدل ها امکان تنظیم مدت زمان کره گیری وجود دارد. بدین منظور دکمه ای برای کاربر در نظر گرفته شده است. عملکرد این محصول کاملا خودکار بوده و با استفاده از آن کره گیری در خانه ها و توسط افراد مبتدی نیز امکان پذیر می باشد. انواع مشک های برقی گروه صنعتی آلپ به شرح زیر است:

کره گیر خانگی
کره ساز صنعتی
کره گیر کارگاهی
کره ساز نیمه صنعتی

انواع کره گیر برقی از لحاظ ساختار

این دستگاه با توجه به محل قرار گیری موتور و همزن، به دو صورت بالازن و پایین زن تولید می شود. سیستم عملکرد کره گیر بالازن و پایین زن بسیار شبیه به هم بوده و فقط در برخی جزئیات با هم تفاوت دارند. در دستگاه کره ساز بالازن، موتور و همزن بر روی درب آن نصب شده است. پس دقت کنید که پس از باز نمودن درب کره ساز، به هیچ عنوان آن را برعکس بر روی سطحی قرار ندهید. چرا که با این کار، احتمال بازگشت مایعات از روی همزن به داخل موتور وجود دارد.

در کره ساز های پایین زن، همزن و موتور در پایین مخزن در بخشی از جنس استیل محفوظ شده است. لذا امکان تراوش و سرریزی مایعات به درون موتور از میان برداشته شده و طول عمر دستگاه افزایش می یابد. همچنین در مدل های پایین زن از سیستم فولی و تسمه استفاده می شود. بدین ترتیب راندمان کاری مشک برقی تا حد زیادی بالا می رود. کره گیر خانگی و صنعتی آلپ از انواع کره ساز های بالازن بوده و کره ساز کارگاهی از نوع پایین زن می باشد.
نحوه عملکرد کره گیر برقی

ابتدا آب، ماست پر چرب و مقداری یخ را از بخش ورودی، به درون مخزن دستگاه کره ساز برقی می ریزید. هر چقدر چربی ماست بیشتر باشد، حجم کره تولید شده نیز بیشتر خواهد بود. دکمه استارت کره گیر را بزنید تا الکتروموتور، نیروی لازم برای گرداندن همزن را تولید کند. الکتروموتور دوغ ساز، پره موجود در مخزن را می چرخاند. با چرخش این تیغه، مایع ماستی که گلبول های چربی را احاطه کرده است به حرکت در می آید. به مرور گلبول های چربی به یک دیگر بچسبند.

با گذشت حدود 45 الی 60 دقیقه، چربی ها به شکل کف در بخش فوقانی مایع ماستی جمع می شود. در نهایت با جمع کردن کف تولید شده با استفاده از کفگیر، کره شکل می گیرد. همچنین مایع رقیق باقی مانده (دوغ) در مخزن کره ساز باقی مانده و با توجه به مدل دستگاه کره گیر، می توانید این فرآورده را با استفاده از شلنگ یا شیر تخلیه به ظرف مورد نظر خود منتقل کنید.

در پایان کار با ریختن مقداری آب گرم در داخل مخزن و روشن نمودن دستگاه، تمامی چربی باقی مانده از این فرآیند به صورت کامل پاک می شود. بدین ترتیب تمامی کارها به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت کاربر صورت می گیرد. در ضمن با استفاده از تایمر دستگاه، می توان درصد چربی دوغ تولید شده را خیلی راحت تنظیم نمود. با طولانی نمودن مدت کار دستگاه، چربی بیشتری از ماست گرفته می شود، در نتیجه چربی باقی مانده در دوغ نیز کاهش می یابد.

 


موارد استفاده از دستگاه کره گیر

مغازه های لبنیاتی
کارگاه های لبنیاتی
کارخانه های تولید و فرآوری لبنیات
دامداری های سنتی و نیمه صنعتی
در منازل شهری و روستایی برای کسب و کار خانگی

ماهیت ساختاری کره گیر برقی

همانگونه که قبلا نیز اشاره شد، دستگاه های تولید کره صنعتی و خانگی اصولا به صورت بالازن و کره ساز های کارگاهی با گنجایش متوسط، پایین زن طراحی شده و به تولید می رسند. مشک های برقی با استفاده از فلز آلومینیوم یا استیل ضد زنگ ساخته شده و بسیار مقاوم و مستحکم می باشند. در برخی از مدل ها شلنگی برای تخلیه دوغ در نظر گرفته شده و بسیاری از کره گیر های صنعتی دارای شیری از جنس استیل برای این عمل هستند.

همزن دستگاه به صورت مداوم با ماست و دوغ در تماس مستقیم می باشد و به همین سبب، آلومینیومی، استیل یا در برخی موارد پلاستیکی است. برای درزگیری و اتصال بخش های مختلف کره ساز از جوش آرگون استفاده می شود تا هیچ گونه اثر نامطلوب در طعم و بوی کره و دوغ حاصل شده ایجاد نکند. موتور دستگاه از بهترین برند های اروپایی یا ایرانی انتخاب شده، لذا در هنگام کار، دستگاه نمی لرزد و سر و صدای زیادی ندارد.
برق مصرفی دستگاه کره گیر کاسپین

مصرف برق کره گیر های کاسپین، به دلیل بهره گیری از موتور الکتریکی با کیفیت بسیار کمتر از محصولات مشابه از سایر برند ها می باشد. فقط در حین خریداری دستگاه کره ساز توجه داشته باشید که چه نوع برقی برای عملکرد محصول نیاز است. معمولا کره ساز های ظرفیت بالا (صنعتی و نیمه صنعتی) برای کار به برق 3 فاز صنعتی نیاز دارند. این در صورتی است که مشک های برقی خانگی و کارگاهی با استفاده از برق تک فاز (220 ولت) نیز به راحتی کار می کنند. هزینه تعمیر و نگهداری از این کره ساز بسیار پایین بوده و به دلیل استفاده از قطعات الکتریکی اروپایی و الکتروموتور با کیفیت، به هیچ عنوان عملکرد آن به مرور زمان دچار افت نمی شود.

نحوه تخلیه دوغ و کره تولید شده

در بسیاری از کره گیر های برقی، شلنگ یا شیر تخلیه مخصوصی بر روی بدنه قرار داده شده است. این شنگ توسط روزنه ای به داخل مخزن متصل بوده و بر روی بدنه دستگاه محکم شده است. پس از جمع آوری کره از دستگاه کره ساز، می توانید شلنگ را درون ظرف مورد نظر خود نگه داشته و دوغ را به صورت کامل تخلیه کنید. شیر آلات تخلیه نیز به همین روش، کار تخلیه دوغ را خیلی راحت تر از قبل کرده اند. لازم به ذکر است که در مدل های خانگی شیر و شلنگی برای خارج کردن دوغ وجود ندارد و برای جمع آوری آن باید حتما دستگاه را جابجا کنید.

اجزای تشکیل دهنده کره گیر

موتور

موتور بخش اصلی و ایجاد نیروی دستگاه می باشد. موتور وسیله ای است که انرژی الکتریکی را به انرژی جنبشی تبدیل می کند. توان موتور دستگاه متناسب با ظرفیت دستگاه تولید می شود. الکتروموتور کار گذاشته شده در کره گیر کاسپین از نوع تک فاز بوده و برند آن الکتروژن تبریز می باشد. این الکتروموتور بسیار پرقدرت بوده و دارای تعداد 1600 دور در دقیقه دارد و می تواند در کمترین زمان از ماست، کره تولید نماید.

مخزن دستگاه کره گیر

مخزن دستگاه کره گیر محل ریختن ماست و در مواد مورد نیاز در کره گیری می باشد. جنس بدنه مخزن از آلومینیم ساخته شده است و دوام بالایی دارد. ساخت مخزن کره گیر از آلومینیم به جهت بهداشتی و استحکام دارای اهمیت می باشد. ورق های آلومینیم به کار رفته در ساخت مخزن به اندازه 0.8 میلی متر بوده و ساختار مخزن دستگاه به صورت یکپارچه می باشد. یکپارچه بودن بدنه یکی از مزیت های دستگاه بوده که استحکام آن را بیشتر می نماید. آلومینیم از فلزاتی است که در برابر زنگ زدگی، سایش و خوردگی مقاومت بالایی دارد.
کلید روشن و خاموش

دستگاه های برقی برای راه اندازی و متوقف شدن نیاز به کلید روشن و خاموش کردن دارند. کلید تعبیه شده روی کره گیر کاسپین عامل اصلی در کنترل کارکرد یا توقف آن می باشد.

همزن

همزن بخشی از دستگاه است که با چرخیدن و دوران سبب جداسازی و شکسته شدن مولکول های چربی شده و کره را تولید می نماید. همزن این مدل از دستگاه کاسپین از نوع بالازن بوده و محل قرار گیری آن روی درب کره گیر می باشد. قابل ذکر است که کره گیرهای بالازن نسبت به نوع دیگر کره گیرها دارای درصد بیشتری از راندمان بوده و کره بیشتری تولید می نمایند.

طریقه عملکرد دستگاه

شاید برای برخی توضیح گرفتن کره توسط کره گیر جالب باشد و موجب استفاده صحیح از دستگاه گردد. ماده اولیه ماست را به اندازه سه پنجم حجم کره گیر پر می نماییم و بعد به اندازه یک پنجم آب روی ماست ریخته و دستگاه را به برق وصل می نماییم. درب دستگاه را گذاشته و بعد از محکم نمودن آن، پریز را به برق وصل می کنیم. با کلید روشن و خاموش، استارت دستگاه را می زنیم. همزن شروع به چرخیدن می کند و با کنترل زمان بعد از خوب مخلوط شدن آب و ماست و کره گیری از آنها در لحظات پایانی کار مقدار یک پنجم یخ خورد شده به داخل مخزن دستگاه اضافه می کنیم و چند لحظه دیگر به همزدن ادامه می دهیم.

دمای پایین یخ سبب سریعتر جمع شدن کره ها در سطح دوغ می شود. کره گیری در مدت زمان 45 دقیقه الی یک ساعت انجام می گیرد. کره گیری در این دستگاه به صورت کاملا بهداشتی انجام می گیرد و کره گیر راندمان بالایی دارد. دوغ و کره تولید شده از کره گیر کاسپین کاملا طبیعی و ارگانیک می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

جیره مرغ

جیره مرغ و اقلام مورد استفاده در آن

آیا تا به حال فکر کرده اید که اقلام مورد استفاده در غذای جوجه ها شامل چه موادی هستند. آیا
لاهیج جوجه
19 اسفند 1400
ضدعفونی دستگاه ستر

شست وشو و ضدعفونی دستگاه ستر

شست وشو و ضدعفونی دستگاه ستر قبل از چيدن تخم مرغ ها برای سلامت هچ بسيار اهميت دارد. در
لاهیج جوجه
21 اسفند 1400
چه غذاهایی برای مرغ و خروس ضرر دارند

چه غذاهایی برای مرغ و خروس ضرر دارند ؟

تغذیه مرغ و خروس همیشه یکی از دغدغه های پرورش دهندگان این پرندگان در سراسر دنیا می باشد.
لاهیج جوجه
25 بهمن 1400
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • SKU
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • Availability
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • Attributes
  • Custom fields
مقایسه