ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

بیماری مارک در طیور

لاهیج جوجه
11 فروردین 1401
بیماری مارک

در این مقاله از وب سایت لاهیج جوجه به تشریح و علایم و پیشگیری و درمان بیماری ویروسی مارک در طیور می پردازیم. با ادامه مقاله همراه باشید.

مارک

عامل این بیماری « گاماهرپس ویروس » است. این ویروس می تواند در طیور سرطانزا هم باشد. بیماری بیشتر در ماکیان جوان نابالغ و در فاصله های 2 تا 7 ماهگی اتفاق می افتد. بیماری مارک در تمام دنیا وجود دارد و اگرچه بیماری مختص ماکیان است ولی در بلدرچین هم سابقهٔ این بیماری وجود دارد و در بوقلمون، کبک و پرندگان زینتی هم، به ندرت وجود داشته است.

علائم بیماری مارک

نشانه های بالینی مانند کسلی و سستی و فلجی پاها و حتی در مواردی کوری نیز در پرندگان مشاهده شد‌ه است.

فلجی در قسمت های مختلف بدن، مانند اعصاب کنترل کنندهٔ عضلات گردن (پیچش گردن) و عصب پا (تعادل نداشتن در حرکت و در هنگام نشستن یک پا را به سمت جلو و پای دیگر را به سمت عقب کشیدن و حالت کشیده شدن به خود می گیرد) دیده می شود. بزرگ شدن اعصاب محیطی (به ویژه عصب سیاتیک)، ازبین رفتن رنگ عنبیهٔ چشم، کوری و بزرگ شدن فولیکولهای پر و غدد سرطانی در اندام های مختلف نظیر کبد، قلب، طحال، غدد جنسی، کلیه ها، پیش معده و سایر اندام ها از علایم دیگر بالینی و کالبد گشایی مبتلایان است .

نحوۀ انتقال

طیور آلود‌ه، ویروس را از طریق پوسته های فولیکول پر دفع می کنند. و پرندگان حساس با استنشاق این ذرات ویروسی می توانند از طریق دستگاه تنفسی آلود‌ه شوند.

این بیماری بسیار مسری ست و گاهی پوست ههای آلود‌ه تا مسافت های طولانی می توانند پخش شوند. این راه، مهم ترین راه انتقال شناخته شد‌ه است. اگرچه ممکن است ترشحات و مواد دفعی ماکیان آلود‌ه (با علائم بالینی بیماری یا بدون آنها) نیز حاوی ویروس باشند. انتقال از راه تخم مرغ نیز در موارد بسیار نادر گزارش شد‌ه است.

پیشگیری و درمان

در گله های تجارتی معمولاً جوجه ها پس از درآمدن از تخم واکسینه می شوند. در عین حال باید توجه داشت که ویروس، ماه ها در سالن های پرورش می تواند زنده بماند. لذا رعایت مسائل بهداشتی و جدّی گرفتن دقیق ضدعفونی کاملاً ضروری ست. نظر به ایمنی زایی مادام العمِر تزریق یک بار واکسن، به واکسیناسیون های بعدی نیاز نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

کلی باسیلوز

علایم کلی باسیلوز در طیور و پیشگیری و درمان آن

کلی باسیلوز نوعی بیماری در بین طیور است که دستگاه گوارش پرنده را تحت تاثیر قرار می دهد.
لاهیج جوجه
17 اسفند 1400
برونشیت عفونی در طیور

علایم برونشیت عفونی در طیور و درمان آن

برونشیت عفونی در طیور یک بیماری حاد ویروسی با واگیری بالا در جوجه ها می باشد که با
لاهیج جوجه
14 اسفند 1400
مجوز مرغداری

چطور مجوز مرغداری بگیریم؟

یکی از چالش های موجود برای کسانی که وارد بازار کار می شوند اخذ مجوز از صنف مربوط به
لاهیج جوجه
30 بهمن 1400
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • SKU
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • Availability
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • Attributes
  • Custom fields
مقایسه