ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

دلایل بی اشتهایی مرغ و جوجه

لاهیج جوجه
14 بهمن 1400
دلایل کم اشتهایی مرغ

اگر مقدار دانی که در یک گله مصرف می شود به صورت ناگهانی کاهش یابد نشان دهنده وجود یک مشکل در گله است. حجم دان مصرفی هر مرغ به صورت روزانه ۱۰۰ الی ۱۱۰ گرم است. که اگر به صورت ناگهانی این میزان کاهش پیدا کند لازم است به عنوان پرورش دهنده مشکل را شناسایی کنید.بی اشتهایی روند تخم گذاری مرغ را مختل می‌کند. همچنین بر سرعت رشد جوجه ها نیز اثر گذار است. امروز با هم در لاهیج جوجه به بررسی دلایل بی اشتهایی مرغ و جوجه می پردازیم.

عوامل تاثیر گذار بر بی اشتهایی مرغ و جوجه

استرس

هر عاملی که موجب استرس در طیور شود می‌تواند بر اشتهای آن تاثیر بگذارد.

عواملی نظیر تغییر دما ، میزان رطوبت ، حیوانات شکارچی، جابه‌جایی، تغییر ناگهانی برنامه‌ی غذایی و… عوامل استرس زا در طیور به شمار می‌روند.  شما به عنوان پرورش دهنده نیاز است که این عوامل را شناسایی کنید و در صدد رفع این استرس بر آیید.

کاهش زمان نوردهی

وقتی که نور مورد نیاز طیور کمتر از زمانی که لازم دارند به آنها می‌رسد آنها اشتهای خود را از دست می‌دهند. بنابراین نیاز است که همواره تلاش کنید تا از میزان نور کافی بهره مند شوند.

به صورت کلی طیور در فصل بهار و تابستان که نور بیشتری وجود دارد اشتهای بیشتری نیز نسبت به پاییز و زمستان دارند.

بیماری

بیماری های گوارشی زیادی وجود دارد که اشتهای طیور را تحت تاثیر قرار می دهند. پیش هر چیز شما باید بتوانید علائم بیماری های مربوط به پرندگان را شناسایی کنید و در صدد معالجه‌ آنها برآیید.

بیماری هایی نظیر کوکسیدیوز و یا آنفولانزا و آبله سه نمونه از بیماریهای طیور هستند که می توانند تاثیر مستقیمی بر اشتهای آنها داشته باشند.

همچنین نباید از انگل ها کرم ها غافل بود.

پرنده با بلعیدن غذایی که انگلی است یا کرم ها میکروب را وارد دستگاه گوارش خود می کند. این انگل ها و کرم ها از دستگاه گوارش پرنده تغذیه می کنند در نتیجه باعث بی اشتهایی پرنده نسبت به غذا میشوند.

استرس ناشی از گرما

حد دمای مجاز نگهداری مرغ ۲۷ درجه سانتیگراد است. حال آنکه مرغ بالغ را در دمای ۲۲ درجه نگهداری می کنند. اگر گرما از این دماها فراتر برود مرغ گرما زده می شود. از علائم استرس ناشی از گرما می توان به له‌له زدن و باز کردن بال ها اشاره کرد. نتیجه این فشار باعث بی اشتهایی مرغ میشود. زیرا خوردن غذا آزاد شدن انرژی و گرما به دنبال دارد.

زیاد بودن انرژی غذا

هرچقدرمیزان انرژی موجود در غذای مرغ بیشتر باشد متابولیسمش افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه اشتهایی به خوردن غذای بیشتر نشان نمی دهد. ذرت و چربیهای افزودنی منبع انرژی دان مرغ هستند. پرورش‌دهنده باید سعی کند که این انرژی ها متناسب با نیاز روزانه مرغ در غذایش باشد نه بیشتر.

اشتباهات مدیریتی

بله مشکلات مدیریتی نیز می تواند بر اشتهای طیور تاثیر گذار باشد. برای مثال وجود تعداد زیادی مرغ در یک فضای محدود، نوک چینی نادرست، عدم وجود آبخوری و دانخوری به اندازه کافی و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

نوک چینی

نوک چینی در طیور

عمل نوک چینی در طیور به دلایل مختلفی نظیر بیماری کانیبالیسم و برای پیشگیری از شدت آسیب
لاهیج جوجه
30 دی 1400

سینی نشا چیست ؟

روش کاشت نشا یکی از قدیمی ترین و کاربردی ترین روشهای کاشت بذر به شمار می رود. این روش از
لاهیج جوجه
05 بهمن 1400
آبخوری نیپل

آبخوری نیپل برای مرغداری ها

آبخوری نیپل عموماً در سالن های مختلف پرورش طیور بسته به سطح آنها که مبتدی باشند یا حرفه
لاهیج جوجه
06 خرداد 1400
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • SKU
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • Availability
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • Attributes
  • Custom fields
مقایسه