اهمیت نطفه سنجی در جوجه کشی

لاهیج جوجه
27 بهمن 1400
اهمیت نطفه سنجی در جوجه کشی

در زمان  جوجه کشی بسیار مهم است که فقط تخم های نطفه دار درون دستگاه قرار بگیرند. اما تشخیص تخم نطفه دار قبل از جوجه کشی امکان پذیر نیست. از همین رو باید عمل نطفه سنجی چند روز بعد از جوجه کشی انجام شود. این کار یکی از مهم ترین وظایف اپراتور دستگاه جوجه کشی است. بهترین زمان برای عمل نطفه سنجی زمانیست که تخم هفت روز پیاپی در معرض رطوبت و گرما مناسب قرار میگیرد. و نطفه در آن رشد می‌کند. اگر تخم نطفه دار باشد بعد از گذشت هفت روز و با رشد کردن نطفه اگر تخم را زیر نور در یک محیط تاریک قرار دهید وجود نطفه قابل تشخیص است. حال امروز ما در لاهیج جوجه به اهمیت نطفه سنجی در جوجه کشی خواهیم پرداخت. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

تمام افرادی که د زمینه جوجه کشی فعالیت میکنند به ضرورت و اهمیت نطفه سنجی در جوجه کشی واقف اند. زیرا این را به خوبی میدانند که اگر تخم بدون نطفه و یا با نطفه تلف شده درون دستگاه قرار بگیرد باعث آلودگی و ایجاد خطر برای تخم های سالم است.

وجود تخم بدون نطفه درون دستگاه

وقتی چنین تخمی درون دستگاه قرار میگیرد به دلیل گرما و رطوبتی که به آن وارد می شود،‌ دچار گندیدگی خواهد شد.یعنی اگر این تخم ده روز در دمای سی و هفت و نیم درجه قرار بگیرد زرده اش پهن و سفیده اش از حالت غلیظی به حالت آبکی در می آید. اگر چنین تخمی را درون ظرف بشکنید مشاهده می کنید که زرده اش خیلی زود پاره و پخش می شود. همچین تغییرات بو و طعم نیز کاملا مشهود است.

تخم بدون نطفه بعد از گذشت ده روز با چنین شرایطی و چنین دمایی گندیده می شود. در نیج گاز هیدروژن سولفید از خود ساطع میکند. این گاز می تواند موجب خگفگی و مرگ شود و بسیار خطرناک و بد بو است. بوی تخم مرغ گندیده هم بخاطر همین گاز است.

ترکیدن تخم گندیده درون دستگاه

وقتی تخم گندیده درون دستگاه است از ترکیب گاز هیدروژن سولفید با اکسیژن گاز سمی گوگرد دی اکسید به وجود می‌آید. در اکثر مواقع تخم می ترکد و این اتفاق برای تخم های سالم بسیار بد و خطرناک است. . زیرا علاوه بر اینکه محیط دستگاه آلوده خواهد شد، جوجه های داخل تخم های سالم نیز از بین می روند.

لازم است به این نکته توجه شود که تخم هایی که در ابتدای جوجه کشی جنین آنها تلف می شوند، یا رشد آنها متوقف می‌شود باید در زمان نطفه سنجی از دستگاه خارج شوند. زیرا این نوع تخم ها هم از لاشه جوجه هایشان گاز کشنده و سمی آمونیاک آزاد می شود.

سیستم های تهویه درون دستگاه قادر به از بین بردن گازهای سمی تولید شده نیستند. به همین دلیل خیلی مهم است که از اهمیت نطفه سنجی در جوجه کشی غافل نشوید.

 

نطفه سنجی در دستگاه های جوجه کشی صنعتی

این عمل در تمامی دستگاه ها انجام می‌شود. و یکی از فرایند های مهم است. اما در دستگاه های صنعتی به دلیل بالا بودن ظرفیت تخم ها این کار به وسیله نطفه سنج لیزری صورت میگیرد. نطفه سنج لیزری با استفاده از اسکن مادون قرمز تخم های زنده و مرده را از هم تشخیص می دهد.

سخن پایانی

اگر راندمان بالا در جوجه‌کشی و کیفیت جوجه هایی که متولد می شوند برای شما مهم است هرگز از اهمیت نطفه سنجی در جوجه کشی غفلت نکنید. چه از دستگاه های کوچک استفاده کنید چه از دستگاه های بزرگ و صنعتی، عمل نطفه‌سنجی الزامی است. زیرا انجام ندادن این کار خسارت های زیادی در بر خواهد داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تهویه در سالن مرغداری

چرا وجود تهویه در مرغداری ها دارای اهمیت است؟

اکثر پرورش دهندگان تصور می کنند که اگر هوادهی صورت گیرد پرنده دچار سرماخوردگی میشود. پس
لاهیج جوجه
27 دی 1400
کانیبالیسم در طیور

کانیبالیسم چیست و چه درمانی دارد ؟

کانیبالیسم یا هم خواری در طیور کانیبالیسم یا هم خواری شایع ترین و خطرناک ترین بیماری در
لاهیج جوجه
22 خرداد 1400
کلی باسیلوز

علایم کلی باسیلوز در طیور و پیشگیری و درمان آن

کلی باسیلوز نوعی بیماری در بین طیور است که دستگاه گوارش پرنده را تحت تاثیر قرار می دهد.
لاهیج جوجه
17 اسفند 1400
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • SKU
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • Availability
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • Attributes
  • Custom fields
مقایسه